Poäng 0
Position 12
Födelsedatum oktober / 05 / 1992
Plats för Födelse Roskilde
Team Haas
Bilnummer 20
Kevin Magnussen är en dansk racerförare, född i Roskilde den 5 oktober 1992. Magnussen gjorde sin F1-debut vid Australiens Grand Prix 2014, och gick med McLaren den säsongen för att ersätta den bortgångne Sergio Perez. Han skulle få en pallplats vid debuten, vilket gör Magnussen till den första rookie som uppnådde det sedan Lewis Hamilton gjorde det 2007, av en slump också för McLaren.
För 2015 skulle Magnussen degraderas till reservförarrollen på McLaren för att ge plats åt en återvändande Fernando Alonso, även om han i oktober samma år släpptes från sitt kontrakt med laget. Efter samtal med Haas och Manor Racing, bekräftades Magnussen som Renault-förare för 2016, även om det bara skulle vara ett år innan han gjorde flytten till Haas och ersatte Esteban Gutierrez. Magnussen njöt sedan av den mest stabila perioden av sin F1-karriär med Haas, där han stannade i laget från 2017 till 2020.
Danskan återvände chockat till sporten 2022 när han följde den ryska invasionen av Ukraina, han kallades in av Haas för att ersätta den sparkade Nikita Mazepin med bara några veckor kvar av säsongen.
Magnussen såg ut som om han aldrig hade lämnat dock eftersom han tjänade en P5 i sitt inledande race, vilket säkrade Haas bästa resultat sedan Österrikes Grand Prix 2018. Även om hans form skulle försvinna när 2022 fortskred, fullbordade han ett landmärke i karriären när han fick sin första pole position vid Sao Paulo Grand Prix.
Intressant nog var Magnussens karriär väldigt nära att stanna på juniornivå – mellan Formula Ford 2008 och oväntat säkrade sponsring för Formel Renault 2009, tvingades Magnussen överge sin racingkarriär och arbeta som fabrikssvetsare på grund av bristande finansiering. Magnussen tävlar med nummer 20 på den här bilen eftersom det var det nummer han använde när han vann Formel Renault 3.5-serien 2013 med DAMS. Han bor för närvarande i Köpenhamn, Danmark.
Karriär
Kevin Magnussen fick sin första F1-tur 2014 som en del av McLaren-teamet, och P2 på debuten var ett bra sätt för att börja sitt arbete med Woking-outfiten. Han skulle ursprungligen sluta P3 och sluta bara 2,2 sekunder efter Red Bulls Daniel Ricciardo, men när Aussie senare diskvalificerades från sitt hemmalopp på grund av oegentligheter i bränslet blev det P2, vilket gjorde Magnussen till den första rookien som slutade tvåa på debuten sedan Jacques Villeneuve kl. Australiens Grand Prix 1996.
Magnussen skulle få 12 poäng totalt det året, inklusive ett bästa resultat av P5 i det ryska GP. Det räckte dock inte för att slå erfarne lagkamraten Jenson Button som gjorde 126 poäng jämfört med Magnussens 55, vilket satte britten P8 i finalen i mästerskapet, medan Magnussen skulle tvingas nöja sig med P11.
Den rookiekampanjen räckte inte heller för att Magnussen skulle tjäna ett år till – istället degraderades han till reserv- och testförarrollen för 2015 för att göra plats för Fernando Alonsos återkomst till laget. Ändå sågs Magnussen starta vid säsongsöppningen i Australien med Alonso inte medicinskt godkänd för att tävla efter att ha drabbats av hjärnskakning i test. Magnussens bil skulle dock drabbas av ett motorfel på formationsvarvet, vilket gör att han inte kan tävla.
Det visade sig vara Magnussens sista framträdande för McLaren eftersom han den 5 oktober 2015 fick en e. -mail från McLarens ordförande Ron Dennis personliga assistent som släpper honom från laget. De skulle offentliggöra detta den 16 oktober.
Magnussen ska sedan ha inlett diskussioner med Haas och Manor Racing, samtidigt som han också retade en flytt till en annan serie genom att testa en Mercedes DTM-bil och Porsches LMP1-bil. Men den 3 februari bekräftade Renault att Magnussen hade anslutit sig till dem för kampanjen 2016.
Det var dock ingen säsong att minnas för dansken eftersom han bara gjorde två poäng med P7 i Ryssland och P10 i Singapore, vilket gav honom 7 poäng och P16 i ställningen. Efter detta var Magnussen i farten igen, den här gången gick han med amerikanska Haas till partner Romain Grosjean.
Genom att köra för Haas blev Magnussen den första föraren i turbohybrid-eran som hade drivits av alla fyra motortillverkare. Det året skulle han också göra sig själv till en ny fiende i form av Nico Hulkenberg, som chockerande sa “suck my balls” till Renault-mannen efter att paret konfronterat varandra efter Ungerns GP.
Magnussen skulle ta poäng. vid de kinesiska, Monaco, Azerbajdzjan, japanska och mexikanska GP för att samla totalt 19, vilket gav honom P14 i mästerskapet, en plats och nio poäng bakom Grosjean.
2018 visade sig vara Haas starkaste år i F1 som laget säkrade P5 i förarmästerskapet, medan Magnussen satte sin bästa poängsumma för en säsong med 56 poäng, inspirerad av P5-avslutningar i Bahrain och Österrike. P9 i förarnas ställning skulle vara hans belöning.
Danskan imponerade dock inte på flera av sina förare – Charles Leclerc kallade honom “dum” över teamradion i Japans Grand Prix efter sitt försök att passera Haas-föraren resulterade i kontakt. Pierre Gasly uttryckte också sitt missnöje över Magnussens defensiva körning efter att paret kolliderade i Azerbajdzjan. Tyvärr för Haas gjorde Magnussens robusta stil ett svårt 2019 ännu värre då dansken kolliderade med lagkamraten Grosjean vid flera tillfällen. VF-19 hade för vana att prestera bra i kvalificeringen, men sjunka som en sten i racertrim.
Magnussens första kollision med Grosjean skulle komma i Spanien, men saker och ting eskalerade vid det brittiska GP när paret kolliderade på det första varvet och båda fick skador vid loppet. De skulle ta kontakt igen vid den regndrabbade tyska GP, även om båda klarade sig för att spela in en dubbelpoängsavslutning – problemet var att den här poängteamets rektor Guenther Steiner hade sett tillräckligt mycket av dessa incidenter.
Magnussen skulle komma från 2019 som Haas-föraren med högst poäng och spela in 20 poäng tack vare topp-tio-resultat i Australien, Spanien, Tyskland och Ryssland för att sluta P16, 12 poäng före Grosjean.
Trots tal om När Hulkenberg blev Magnussens lagkamrat för 2020 i vad som minst sagt skulle ha varit ett intressant partnerskap, valde Haas att hålla fast vid Grosjean.
Efter att ha lämnat F1 i slutet av 2020 skulle Magnussen fortsätta att tävla i WeatherTech SportsCar Championship för 2021 körning för Chip Ganassi Racing.
Han vann sitt första race i Detroit Grand Prix, och efter en stark avslutning på säsongen med fyra raka pallplatser, slutade dansken på sjunde plats totalt.
I juni 2021 utsågs Magnussen av Arrow McLaren för att fylla i för skadade Felix Rosenqvist i IndyCar Grand Prix of Road America. Efter att ha kvalificerat sig i 21:a, drog han sig tillbaka med mekaniska problem.
Magnussen skulle fortsätta att tävla i SportsCar Championship med Chip Ganassi för följande år, samt skriva på med Peugeot Sport i FIA World Endurance Championship . Dansken släpptes dock från båda kontrakten för att återvända till F1 med Haas för säsongen 2022.
Den USA-baserade outfiten tappade den ryske föraren Nikita Mazepin under försäsongen och Magnussen återvände till Haas precis. före det andra testet i Bahrain på ett flerårigt avtal.
Magnussen återvände med en P5-avslutning och även om hans resultat inte stannade på den nivån, fick han en karriärförsta pole position för båda honom och teamet.
Historia
Liksom de allra flesta Formel 1-förare började Kevin Magnussen sin racingkarriär inom karting innan han gick över till Formel Ford 2008.
Han skulle snart få smaka på den vinnarkänslan när han vann det danska Formel Ford-mästerskapet efter att ha segrat i 11 av 15 lopp för Fukamuni Racing.
Magnussen representerade också teamet på Formula Ford Festival, Formula Ford NEZ och Formula Ford Duratec Benelux. Han fick också mer erfarenhet av att köra för Van Amersfoort Racing i ADAC Formel Masters och Formula Renault 2.0 Portugal Winter Series med Motopark Academy.
Sambandet med Motopark Academy fortsatte under de kommande åren. Hans utmärkande resultat var en tvåa i Formel Renault 2.0 NEC och en tredjeplats i slutställningen i det tyska Formel 3-mästerskapet 2010.
Magnussen bytte till det brittiska Formel 3-mästerskapet. 2011, men missade titeln till en dominerande Felipe Nasr.
Danskan tillbringade de kommande åren i Formel Renault 3.5-serien och lade till slut en annan mästerskapstitel till sin samling 2013 med DAMS.
Efter att ha varit en del av McLarens program för unga förare hela tiden, kallades Magnussen upp till Formel 1-teamet inför säsongen 2014, och ersatte Sergio Perez.
Kevin Magnussen var enligt uppgift tjänade en årslön på cirka 1 miljon pund under sin första termin med Haas och det är inte svårt att föreställa sig att den siffran kommer att vara ungefär densamma för säsongen 2023.
Kevin Magnussens officiella webbplats listar molnbaserad lagring företaget Cloud Factory, simracingtillverkarna Asetek SimSport, förpackningslösningsföretaget Sto k Emballage och MDK Motorsports som hans partners.
Racingkopplingen sitter djupt i familjen Magnussen. Hans far, Jan, har en produktiv racingkarriär och har vunnit fyra gånger Le Mans GT-klass. Även han tog sig upp i Formel 1-ledarna, körde vid 1995 års Pacific Grand Prix för McLaren och tillbringade en och en halv säsong med Stewart 1997 och 1998.
Hans lillebror Luca kunde gå i Kevin och Jans fotspår.
Kevin gifte sig i oktober 2019 med partnern Louise Gjorup efter att ha avslöjat vid 2018 års Mexican Grand Prix att han hade ställt frågan.
Louise födde deras första barn, Laura, 2021.
Nyheter
● 08/01/2022 15:59:05
Magnussen tror att Haas-uppgraderingar har slagit igenom ‘
● 08/01/2022 06:00:07
Steiner field K-Mag svart-orange flagga var FIA ‘misstag’
● 07/29/ 2022 10:32:42
Steiner ser “lovande” tecken när Haas-uppgraderingar kommer på banan
● 07/28/2022 09:45:49
Magnussen är “orolig” över Haas-uppdateringar i Ungern
● 2022-07-28 08:15:13
Fem förare utesluter sig själva från Aston Martin-stolen
Alla nyheter om Kevin Magnussen