Niki Lauda är en klassisk F1-kombination av mod och uträkning. Denna trefaldige världsmästare överlevde en av de värsta, brinnande krascher som någonsin setts i Formel 1, bara för att gå ifrån en nästan säker fjärde titel 1976. Hans triumferande andra karriär i mitten av 1980-talet med McLaren såg Lauda som den äldre statsmannen av F1 och läraren till den unge “professorn” Alain Prost.
Ferrari 312T 1975
Niki Lauda hade två karriärer i Formel 1. Det första, från 1971 till 1979, inkluderade två världsmästerskap för Ferrari, en fruktansvärd olycka på Nürburgring – där han nästan dog och administrerades den katolska kyrkans sista riter – och den berömda regnvåta finalen 1976 på Japans Mt. . Fuji där Lauda, bara några veckor efter sin vanprydande krasch, modigt drog sig tillbaka medan han ledde förarmästerskapspoängen. Monaco 1976 Den andra, från 1982 till 1985, såg Lauda återvända som “stormästaren” i Formel 1 för att ta ännu ett världsmästerskap för McLaren, bli en mentor för den unge Alain Prost i den finare konsten att forska tävlingskörning, och tåg mot tillkomsten av “ground effects” F1-teknik.
I båda sina karriärer kombinerade Lauda ren snabbhet och enorm beslutsamhet med en beräknande inställning till racerfarkoster som trotsade jämförelser. Lauda var alltid snabb, men dämpade hastigheten med en unik kunskap om F1-teknik och en passionerad hänsyn till att bara köra så fort som nödvändigt för att vinna. Han sammanfattade racing-truismen att “för att komma först måste man sluta först.” Välsignad med en noggrant städad och konsekvent körstil gjorde han alltid precis tillräckligt för att säkra det resultat han behövde och utsatte sig sällan för risker som han ansåg var orealistiska. Lägg därtill det faktum att han var en av de första F1-piloterna som “köpte” en åktur i serien och stod inför rättsliga åtgärder efter att ha hoppat till Ferrari från mars (efter första signering med BRM) 1974, så blir det tydligt att Niki Lauda är den sanna prototypen på den moderna F1-föraren. En Ferrariförare hade faktiskt inte vunnit världsmästerskapet sedan John Surtees 1964 (låter bekant, Michael Schumacher-fans?) och liksom Schumi hjälpte österrikaren till att få Scuderia till att förverkliga sin potential.
I hans 1975 Ferrari 312T, på bilden ovan, stormade Niki till segrar i Monaco, Belgien, Sverige, Frankrike och USA för att bli världsmästare. Hela Italien gläds åt Ferraris första körtitel på över ett decennium, även om äran inte betydde mycket för den osentimentala nya hjälten. Han hävdade att hans växande samling av “värdelösa” troféer belamrade hans hem i Österrike och gav dem till det lokala garaget i utbyte mot gratis biltvättar.
Lauda kommer alltid att bli ihågkommen som en av de mest pragmatiska , logiska Grand Prix-dykare genom tiderna. Men han hade också en känslomässig sida. Efter att ha återerövrat F1-titeln 1977 med Ferrari – besegrade nya lagkamraten Carlos Reutemann på ett övertygande sätt på banan, snarare än i garaget – slutade Lauda plötsligt för att ansluta sig till Bernie Ecclestones framväxande Brabham-Alfa Romeo-team. Han vann två lopp för Brabham innan han, återigen, abrupt drog sig tillbaka 1979 för att ägna alla sina ansträngningar åt sitt då nystartade flygbolag, Lauda Air. . “Cornering” var en eufemism för våldtäkt som utövades på föraren. . . I en bil med markeffekt var att nå gränsen synonymt med att snurra ut. Citat
— Niki Lauda (1984) —
Som en boxare kunde dock Lauda inte motstå lusten att göra comeback, och 1982 gick han tillbaka till Formel 1 med McLaren, och vann sin tredje GP efter att ha återvänt och titeln 1984, över Prost, med den tunna marginalen på 1/2 poäng (med Prost som tog sju segrar till Laudas fem). Till slut gav sig Lauda efter åren, pensionerade sig för gott med 25 GP-vinster efter säsongen 1985, och efter att framgångsrikt växa sitt kommersiella flygbolag tjänstgjorde han som konsult för Ferrari och Schumacher under Scuderias andra återupplivande 1998-2004, och senare med Mercedes AMG Petronas-teamet.
Niki Laudas karriärprofil
Säsongslopp vinner polacker Snabbaste varv Poäng F1-titlar
13 171 25 24 25 420,5 3